Zakupy spożywcze przez internet – warto czy nie warto?
Pandemia dała w kość nam wszystkim. Nic nie wskazuje, aby w najbliższym czasie sytuacja mogła wrócić do tej sprzed koronawirusa. Najzagorzalsi przeciwnicy postępującej cyfryzacji przekonali się, że ma ona sens i że jest niezwykle pomocna w codziennym życiu. W okresie samoizolacji, a już na pewno w trakcie przymusowej kwarantanny, jedynym oknem na świat był telefon z dostępem do internetu. To cyfrowe okno pozwalało wykonywać obowiązki zawodowe, kontaktować się z rodziną, śledzić rozwój sytuacji w kraju i na świecie. Telefon z dostępem do internetu to już standard. To on zapewnia swobodne korzystanie z licznych internetowych usług – od dostępu do konta bankowego począwszy, na zakupach w sklepie spożywczym skończywszy. Czy warto korzystać z oferty internetowych sklepów spożywczych? Czy internetowy sklep spożywczy powinniśmy dodać do ulubionych na swoim smartfonie?
Zakupy przez internet
U progu trzeciej dekady XXI wieku zakupy przez internet nie robią już na nikim wrażenia. Zdecydowana większość osób pełnoletnich przynajmniej raz w roku z tego typu usług skorzystała. Rezerwujemy bilety lotnicze, miejsce w restauracji, dokonujemy zakupu okolicznościowego prezentu, zamawiamy wybrane produkty z bezliku oferowanych na portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych. Od lat swoich internetowych klientów mają drogerie, perfumerie, sklepy z bielizną, sklepy sportowe… W każdej branży internetowa oferta sprzedaży hurtowej lub detalicznej to norma.
Opłat rachunków na poczcie lub w wyznaczonych punktach dokonują nieliczni i ich liczba stale maleje. Wzrasta natomiast popyt na usługi internetowe, pozwalające dokonywać zakupów nie tylko sprzętu elektronicznego, ale także drobnych artykułów codziennego użytku z tzw. spożywką włącznie. Zakupy produktów spożywczych nie dotyczą już tylko sklepów ze zdrową żywnością. W dobie pandemii e-gospodarka kwitnie. Do łask wróciła telemedycyna. Coraz mniej jest sfer życia gospodarczego, które nie pojawiły się jeszcze w internecie.
Sklepów spożywczych ożywcza cyfryzacja
Od co najmniej dekady zainteresowanie zakupami artykułów spożywczych tylko wzrasta. Nie dotyczy to jedynie artykułów luksusowych, tych z tzw. najwyższej półki, na które stać tylko nielicznych. Handlowy tydzień skrócono o jeden dzień. Niedziela odzyskała swój tradycyjny charakter. Handlowcy też pragną odzyskać, co im należne. Coraz więcej sieci sklepów stara się zwiększyć obroty, udostępniając możliwość robienia zakupów online. Spożywcze dyskonty poszerzają ofertę sprzedażową, oferując swoim klientom tzw. koszyk internetowy z dostawą do domu. Butelka mleka z dostawą pod drzwi? Przecież to już było! 🙂
Sprzedaż internetowa nie jest możliwa bez sprawnej obsługi, której podstawą jest szybka dostawa. W przypadku artykułów spożywczych komfort usługi tkwi w terminowej dostawie pod wskazany adres. Wśród klientów na artykuły codziennego użytku najczęściej wygrywa oferta najkorzystniejsza cenowo. Dotyczy to cen produktów oraz kosztów dostawy. Ma to wielki wpływ na pokonanie konkurentów na rynku detalicznym nie tylko artykułów spożywczych.
Internetowy sklep spożywczy
Sprzedażą artykułów spożywczych za pośrednictwem internetu zajmują się głównie duże dyskonty spożywcze. Ich punkty sprzedaży detalicznej ulokowane są nie tylko w dużych miastach. Ekspansja sieciówek trwa. Mimo dotychczasowej chłonności rynek ma jednak swoje ograniczenia. W tej grze o klienta wygrają ci, których oferta będzie dostępna całą dobę, 7 dni w tygodniu, w dni ustawowo wolne, z dowolnego miejsca, z dostawą nie tylko w okolicy.
To nie wszystko. Klient spożywczego sklepu internetowego oczekuje oferty pełnej, a więc nie różniącej się niczym od tej, którą zna z zakupów bezpośrednich. Liczy także na korzystniejsze ceny, ofertę rabatową, kuponową, promocyjna, konkursową… oraz że koszt dostawy będzie niski lub nie poniesie go wcale. Przecież w internecie ma być taniej, szybciej i komfortowo…
Po sąsiedzku przez internet?
W małych i średnich miastach z powodu licznej konkurencji bólu głowy nie będzie. W miastach dużych, w których liczba dyskontów spożywczych jest znaczna, gdzie wspomniane konkurują ze sobą w obrębie jednej dzielnicy czy osiedla, potencjalny klient bez wsparcia stosownej aplikacji lub strony www nie sprawdzi, w którym z pobliskich (lub znanych jemu, w jego mieście) zakupy online będą dlań najkorzystniejsze. Zaopatrzenie lodówki za pośrednictwem internetu ma być alternatywą dla tych, którzy nie chcą tracić ani cennego czasu, ani energii na zakupy robione w sposób tradycyjny. Wszyscy coraz bardziej swój wolny czas cenimy. Stale szukamy rozwiązań zapewniających nam komfort, więc ta grupa stale będzie rosła. Prędzej czy później internetowy sklep spożywczy pojawi się w życiu każdego. Od cyfryzacji powrotu nie ma.
Dostępność i ilość punktów detalicznych ma znacznie. Lepsze warunki do obsługi klientów internetowych mają ci, którzy mają ich najwięcej. Chcąc zrobić zakupy spożywcze, prawdopodobnie będziemy szukać sklepu internetowego sieci, która ma punkt sprzedaży detalicznej najbliżej nas. Tylko taka sieć może zaoferować nam korzystne warunki dostawy. Zależy nam na czasie, prawda? Odległość i czas realizacji będzie decydowała o typie produktów spożywczych, które zdecydujemy się kupić w wybranym internetowym sklepie spożywczym. Oczywiście najistotniejsza zawsze będzie ich jakość i termin przydatności do spożycia.
Wygoda nawet, gdy pogoda
Robienie zakupów przez internet oczywiście ma swoje plusy i minusy. Spośród minusów warto wymienić problemy w związku z niezaznajomieniem się z regulaminem sklepu, warunkami zakupów czy reklamacji. Brak możliwości samodzielnej oceny jakości produktu spożywczego też jest tu wadą. Łatwo sobie z tym poradzić, decydując się tylko na produkty doskonale nam znane, te od sprawdzonych producentów, z dokładnym opisem i odpowiednio długim terminem do spożycia. Czytanie regulaminów, zapoznawanie się z przysługującymi nam prawami odbywa się najczęściej w chwili pojawienia się problemu.
W dobie szalejącej pandemii internetowy sklep spożywczy zapewnia każdemu zakupy bezpieczne pod względem sanitarnym. Możliwość robienia zakupów całodobowo, 7 dni w tygodniu, bez wychodzenia z domu lub… z internetu 😉 – jest tu najlepszą rekomendacją. Bezpieczeństwo konsumenckie w sporej mierze zapewniamy sobie sami. Musimy uważnie zapoznawać się z regulaminami, warunkami sprzedaży, promocji, reklamacji i płatności. Zawsze niezwykle ważny jest termin przydatności produktu do spożycia oraz jego skład. Powinniśmy znać sposoby zabezpieczania produktów na czas dostawy i warunki tejże.
E-gospodarka generuje olbrzymie zyski. Sprzedawcy muszą konkurować między sobą nie tylko cenami, ale także jakością oferowanych produktów oraz usług online. Bo co? Bo ubierzemy buty, założymy maseczkę i niezbędne zakupy zrobimy w warzywniaku za rogiem. Mały detalista w dobie koronawirusa też od nas oczekuje wsparcia. Przecież już przestało padać. 😉
PS. W tym roku 29 września będziemy obchodzili (po raz pierwszy!) ustanowiony przez ONZ Światowy Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia. Robiąc zakupy przez internet pomyśl o tym. Nie kupuj “oczami”! Nie chodzi tylko o ten jeden dzień w roku!
Artykuł sponsorowany
Warto! 🙂 Ja korzystam z tej formy robienia zakupów, mieszkając w okolicach Grodziska Mazowieckiego. W ulubionym sklepie internetowym mam zapewnioną dostawę na drugi dzień, więc deklasują sieciówki, u których na dostawę trzeba czekać kilka dni.